fbpx

De 8 meest gemaakte fouten als je wilt afvallen

 

Fout 1. Met stip op 1: te weinig eten

Veel mensen die willen afvallen gaan heel streng doen en gaan heel weinig eten. Dit is niet slim en het kan zelfs averechts werken.
Je lichaam heeft sowieso al voldoende voedingsstoffen nodig om te kunnen functioneren. Voor ademen, het knipperen met je ogen, je hartslag, je spijsvertering, je bewegingen, lopen enzovoorts is brandstof nodig. Zelfs als je niets actiefs doet, zoals slapen of zitten, verbruikt je lichaam energie.
Als je een van de fouten maakt om te weinig te gaan eten, loop je kans dat je je lichaam tekort doet en dat je weinig energie hebt, en dan ga je je duf en futloos voelen. Je stofwisseling wordt traag en de voedingsstoffen worden bij je spieren weggehaald. Hierdoor ontstaat spierafbraak in plaats van vetafbraak.
Verder werkt (te) weinig eten ook snoepen en snaaien in de hand.
Zorg dus dat je voldoende eet, vooral bij je hoofdmaaltijden. Liefst wel een gezonde keuze natuurlijk.

Fout 2. Overmatig sporten en bewegen

Als je wilt afvallen is sporten en bewegen natuurlijk goed. Het zorgt voor spieropbouw, verbrandt calorieën en geeft je ook een goed gevoel.
Maar het is niet nodig om het te overdrijven. Bouw je beweging langzaam op, en geef je lichaam tussendoor ook voldoende rust om te herstellen.
Té veel sport en beweging kan je lichaam juist in stress brengen en je kunt er overtraind van raken. Bovendien kan het obsessief worden als je telkens als je iets (in jouw ogen dan) ‘verkeerds’ hebt gegeten, gaat compenseren met sporten.

Fout 3. Gezond eten, maar daar teveel van

Natuurlijk is het goed om gezond te eten. Maar het is een misvatting en een van de veelgemaakte fouten dat gezond eten ook altijd goed is voor de lijn. Een voorbeeld: noten en avocado zijn heel gezond, ze zitten bomvol goede, gezonde vetten. Maar als je er (te) veel van eet, krijg je wel veel calorieën binnen en zul je minder goed afvallen. Datzelfde geldt bijvoorbeeld voor fruit: op zich heel gezond, maar eet je er heel veel van op een dag, dan krijg je toch behoorlijk wat suiker binnen en zul je minder goed afvallen.
Van groenten kun je bij het afvallen over het algemeen vrijwel onbeperkt eten, omdat daar meestal weinig calorieën in zitten.

Fout 4. Te weinig water drinken

Water drinken is gezond, dat weten we allemaal wel. Je lichaam bestaat voor het overgrote deel uit water, dus het is goed om je vochthuishouding op peil te houden. Water is dan de gezondste keuze. En ja, ook koffie en thee (zonder melk en suiker) tellen mee voor je vochtinname, maar water is nog altijd de beste keuze. Door genoeg water te drinken (circa 2 liter per dag) doe je echt iets goeds voor jezelf. Het voorkomt een duf gevoel (een duf gevoel kan erop wijzen dat je uitdroogt), water drinken net voor de maaltijd zorgt ervoor dat je minder eet én het zorgt ervoor dat je minder zin krijgt om te snoepen en snaaien. Lees ook: Tips om meer water te drinken

Fout 5. Stiekem toch teveel eten

Veel van mijn klanten houden in eerste instantie bij wat en hoeveel ze eten. Dit geeft inzicht voor henzelf en voor mij. Want vaak ben je je er niet zo van bewust wat er op een dag eigenlijk allemaal naar binnen gaat. Een klein dropje of koekje hier, een plakje kaas of worst daar … op zich best onschuldige dingen, maar als je deze een aantal keren op een dag neemt, krijg je ongemerkt toch heel wat calorieën binnen.

Verder blijkt ook de hoeveelheid bij je gewone maaltijden soms lastig in te schatten. De ervaring leert dat de meeste mensen onderschatten wat ze eten en drinken en ook dit is een van de veelgemaakte fouten.
Hoeveel weegt je broodje (al gauw 60 of 70 gram)? Hoeveel is 100 gram friet (heel weinig)? Hoeveel is 200 ml yoghurt? Wat weegt een plak ham? Hoeveel frisdrank zit er in je glas, 150 of 250 ml?
Meten is weten.
Ik ben absoluut geen voorstander van altijd maar tellen en bijhouden, maar ik vind het wel goed om inzicht te hebben in wat je aan het doen bent. Neem eens een keer de proef op de som. Want in heel veel gevallen denk je goed, gezond en lijnvriendelijk bezig te zijn, maar valt het resultaat tegen. Dan zou het zomaar kunnen dat je ongemerkt teveel neemt.

Houd jezelf in ieder geval niet voor de gek. 

Fout 6: Weinig slaap

Slaap is belangrijk voor je afvalproces. Uit onderzoek blijkt dat mensen die meer dan zeven uur per nacht slapen meer vet verbranden en slanker blijven dan mensen die korter slapen. Als je slecht slaapt raken de hormonen die je eetlust reguleren (ghreline: ‘het is tijd om iets te eten’ en leptine: ‘je hebt genoeg gegeten’) uit balans.

Als je teveel van het hongerhormoon ghreline produceert, heb je een grotere behoefte aan zoetigheid en junkfood. En als er dan te weinig leptine is om het gevoel van verzadiging te geven, blijf je dus maar dooreten.

Dus, als je op je gewicht wilt letten … goed en genoeg slapen! 

Fout 7: Veel stress

Stress kan je afvalproces behoorlijk in de weg staan, dus maak niet de fout om ontspanning onderaan je prioriteitenlijstje te zetten.
Als je stress hebt maakt je lichaam namelijk de hormonen cortisol en adrenaline aan. Bij langdurige stress kan er een overschot ontstaan en dit kan leiden tot gewichtstoename. Cortisol verhoogt namelijk de vetopslag. Hoe dat komt? In stresssituaties zet je lichaam spierweefsel om in glucose, zodat je voldoende energie hebt om ‘gevaar’ het hoofd te bieden. Maar omdat je in onze huidige tijd (in tegenstelling tot vroeger dus) maar zelden op de vlucht hoeft te slaan voor gevaar, heb je die energie meestal helemaal niet nodig. Het wordt daarom uiteindelijk omgezet in vet.
Verder stimuleert cortisol de aanmaak van het hormoon insuline. Als je veel insuline in je lichaam hebt krijg je meer trek, en dan vooral in ‘slechte’ voedingsmiddelen, zoals vette snacks en suiker.

Wist je trouwens dat afvallen voor jouw lichaam ook heel stressvol kan zijn? Zeker als je dit op een rigoureuze manier gaat doen, met een streng dieet of extreem veel bewegen. Deze stress verzwakt je lichaam en zorgt ervoor dat je aankomt in plaats van afvalt.

Je hebt geen streng dieet nodig! Juist niet (ook dat is een veelgemaakte fout). Hoe geleidelijker je afvalt en hoe beter het bij jouw lichaam past, hoe gezonder en duurzamer het is. Het gaat om die kleine aanpassingen die een groot verschil maken in je leefstijl.

Fout 8: Elke dag op de weegschaal gaan staan (of vaker)

Elke dag op de weegschaal gaan staan frustreert en werkt vaak juist averechts voor je motivatie. Je wordt namelijk elke dag geconfronteerd met een getal dat je liever niet ziet (anders zou je je waarschijnlijk niet elke dag wegen). Het kan je ontzettend frustreren dat het getal regelmatig hoger is dan je eigenlijk zou willen. Want, belangrijk om te weten: het getal op de weegschaal is een momentopname en is afhankelijk van een heleboel factoren. Je darminhoud, je spiermassa, de hoeveelheid vocht in je lichaam, of je wel of niet zout hebt gegeten, je menstruatie, hormonen, stress, slaap …. Alles telt mee. Je gewicht schommelt dan ook elke dag.

Als je telkens gefrustreerd of teleurgesteld bent na het wegen, kun je in de vicieuze cirkel komen van toch maar weer minder gaan eten en overmatig bewegen en sporten. Je lichaam kan zo langzaam je leven gaan beheersen (en je wordt er niet bepaald een vrolijker mens van).

Af en toe wegen als leidraad is prima, maar maak niet de fout om hierin door te slaan, het helpt je niet bij het afvallen.

Herken je (een of meer van) bovengenoemde ‘fouten’?

Wil je tips over wat je juist wél kunt doen, vraag dan hieronder mijn gratis E-book aan.

 

 

Gezond en blijvend afvallen? Stoppen met snoepen en emotie-eten?
Zorg dat je goede gewoontes en een ijzersterke mindset krijgt!
👉Weten hoe? Schrijf je dan nu in voor mijn gratis webinar op 7 oktober om 19.30 uur!