fbpx

Heb jij weleens last van ‘snaai-momenten’? Ik zie het bij mijn klanten heel vaak terug. Snaaien, snoepen, snuiken (of welke naam je er dan ook aan geeft) is voor veel mensen een oorzaak waarom het afvallen niet (blijvend) lukt.
Vaak lukt gezond eten de hele dag prima, het gaat supergoed en je bent gemotiveerd. Dan wordt het avond en het lijkt net of je jezelf niet meer onder controle hebt. Je wilt alles uit de kasten graaien en het gezonde leven kan je ineens even niets meer schelen, je begint morgen wel weer opnieuw! Is dit een herkenbaar gevoel voor je? Als je te vaak een snoep- of snaaibui hebt, dan kan dit grote gevolgen hebben voor je gezondheid en je gewicht en is het nu misschien de tijd om dit aan te pakken.

Wat is snaaien of snoepen?
Snaaien of snoepen is eigenlijk iets eten wat je niet van plan was. Je hebt geen honger, maar in gedachten heb je zin in iets, soms is het echt een hunkering. Denk maar als je ’s avonds op de bank zit en je gedachten telkens uit gaan naar dat ene lekkere ding dat nog in je keukenkast ligt. Het lijkt te roepen naar je. Misschien eet je in het geheim en komen er allerlei emoties aan te pas. Emoties als onvrede, verveling, verdriet, onmacht, teleurstelling of moeheid. Het kan ook zijn dat je je jezelf wilt belonen, bijvoorbeeld omdat je een zware dag achter de rug hebt en je echt vindt dat je iets verdiend hebt. Bij veel vrouwen hoor ik ook dat de ‘tijd van de maand’ en de bijbehorende hormonen een rol speelt.

Een paar tips die je kunnen helpen om snaaien en snoepen te lijf te gaan:

  • Zorg dat je overdag voldoende (gezonde producten) eet. Vooral het ontbijt is heel belangrijk. Vaak is een snaaiaanval een teken dat je te weinig hebt gegeten. Je lijf gaat dan vragen om eten. Dat geldt ook als je erg suikerrijk eet.
  • Drink voldoende (water). Of maak een lekkere pot thee voor jezelf. Veel mensen verwarren een dorst- met een hongergevoel.
  • Eet niet uit automatisme. Het koekje bij de koffie. Het hapje uit de pan tijdens het koken. Telkens iets nemen als je de koelkast open doet. In het weekend altijd gebak. Altijd een glas wijn bij het koken. Dat zijn van die onbewuste eetacties die je heel veel calorieën kunnen opleveren.
    Probeer juist zo aandachtig mogelijk te eten. Eet het liefst altijd zittend, zonder afleiding van bijvoorbeeld je mobiel of de tv. En maak bewuste keuzes. Zo geniet je er veel meer van.
    Dit vraagt trouwens wel enige oefening. Wees hierin geduldig met jezelf en zet door. Het aanpassen van gewoontes vraagt nou eenmaal tijd.
  • Stel jezelf iets in het vooruitzicht. Je neemt het niet nu, maar bijvoorbeeld wel op vrijdagavond of op zondagmiddag. Of als je weet dat je later deze week een feestje hebt. Zo heb je iets om naartoe te leven en is het makkelijker om het nu te weerstaan.
  • Spreek jezelf toe. Je gaat het NIET nemen. Het feit dat je in de twijfel schiet, geeft de innerlijke onrust. Duidelijk zijn naar jezelf toe helpt echt.
  • Zoek afleiding. Kom uit de situatie. Blijf niet op de bank voor de tv zitten, maar loop even naar boven, laat de hond even uit of ga de was opruimen. Vaak helpt het enorm om even iets anders te gaan doen. Een paar minuutjes kan al voldoende zijn.
  • Een open deur misschien, maar haal minder (of geen) ongezonde dingen in huis. Zo breng je jezelf niet onnodig in de verleiding. En zorg dat de gezonde dingen die je wél wilt eten binnen handbereik staan.

Wees trots op jezelf als het je gelukt is om iets NIET te nemen. Dat is niet zielig of zwaar, dat is wat jou slank en gezond maakt. Jij bepaalt en dat geeft je een goed gevoel.

Het is trouwens helemaal geen ramp om af en toe iets ongezonds te snoepen. Ook ik doe dit. In mijn ogen hoort dit er gewoon bij. Zolang je totale eetpatroon in balans is, kun je gerust af en toe iets lekkers nemen. Je zult er geen kilo’s van bijkomen. Als je maar weet waarom je iets neemt en je niet telkens doorslaat in een eetbui. Dan kan er namelijk iets anders aan de hand zijn.
En, wat ik zelf ontzettend belangrijk vind, GENIET van datgene wat je wél neemt.

Wil je meer controle?
Wil je meer controle over je snoep- of snaaigedrag, vraag dan mijn gratis E-book over dit onderwerp aan. Hierin vind je nog meer info over wat je daadwerkelijk kunt doen.
Ook organiseer ik regelmatig een gratis driedaagse over dit onderwerp, waarin je drie dagen aan gratis workshops kunt meedoen. Houd hiervoor mijn website en social media in de gaten.

Wat is jouw ultieme tip tegen snaaien?

Welk type snoeper ben jij?
Doe de test!

Je probeert echt wel gezond te leven, maar je houdt er toch ook wel heel erg van om af en toe lekker te snoepen. Ok, soms ook wel vaker dan af en toe.
Wat voor soort snoeper ben jij eigenlijk?

Vul je gegevens in en start de test!