fbpx

It’s beginning to look a lot like Christmas … Of ja, eigenlijk lijkt het al een tijdje Kerst te zijn. Want voordat Sinterklaas zijn hielen had gelicht, waren de kerstversieringen al overal goed te zien. Een beetje licht in deze donkere dagen. En verder was het niet alleen te zien aan de lichtjes, maar ook aan de speciale en luxe kerstproducten die al volop in de winkels verkrijgbaar waren.

Ik ben geen voorstander van al deze kerstlekkernijen. Althans, niet in september of oktober. Wél met kerst. Niet dat ik het niet lekker vind hoor, maar ik vind het gewoon niet nodig om dat zo vroeg in het jaar al te kopen (en te eten). Als je een beetje bewust met je gezondheid en gewicht wilt omgaan, dan is het simpelweg niet zo handig om het ‘alvast te hebben liggen’, want dikke kans dat het eind december allang op is.

Maar goed, nu zitten we dan een paar dagen voor Kerstmis, en dat betekent dat we bijna zover zijn dat we onszelf lekker mogen verwennen. En zeker dit jaar, nu we alles zo sober moeten vieren en we die dagen in kleine kring moeten doorbrengen. Voor de een is dit trouwens een zegen (want: geen verplichte familiebezoekje), voor vele anderen is dit toch best wel een bittere pil.

Een gezonde kerst doe je zo!

Als het voor jou heel moeilijk is dit jaar, hoe voorkom je dan dat je tijdens de kerst doorschiet in ‘troosteten’? Hoe kun je de kerstdagen toch enigszins gezond en slank houden?
Ik geef je graag wat tips.

Maak werk van je voorbereiding: verzin iets leuks
Besteed eens extra tijd aan de voorbereiding van je kerstdagen. En dan nu eens niet (alleen) aan het eten en drinken, maar vooral aan de dingen die je gaat doen. Hoe ga je je dagen invullen?
Vaak draait het kerstfeest om eten en drinken, en om de gezelligheid met familie en vrienden. En dat laatste is er juist niet (of veel minder) dit jaar. Verder zijn er ook weinig mogelijkheden voor uitstapjes, dus dat maakt dat we misschien sneller geneigd zijn om ons plezier nog meer uit eten (en snoepen) te halen.
Kijk daarom eens extra naar hoe je deze dagen kunt invullen ánders dan met alleen eten en drinken. Sjoelen, darten, een legpuzzel maken, twister, Just Dance, een online escaperoom, een spelletje spelen, een thuisbioscoop creëren met een kerstfilm … er is van alles mogelijk. Zorg voor fun en haal daar je energie uit. En ja, daar kan best bij gegeten en gedronken worden, maar laat het dan een bijzaak zijn.

Voorbereiding: de inkoop
Waarschijnlijk heb je dit jaar veel zelf in de hand over wat er gegeten en gedronken gaat worden. Als je hier bewust mee wilt omgaan, dan kijk waar je slimme keuzes kunt maken. Het hoeft niet allemaal vet, zout en zoet te zijn. Je kunt rekening houden met de recepten die je uitkiest, maar ook met de tussendoortjes die je in huis haalt.
En haal niet overdreven veel in huis. Ga niet helemaal los, maar kies vooral voor de dingen die je ECHT lekker vindt (dus geen kilo’s goedkope kerstkransjes, maar een klein zakje van de allerlekkerste).
Kijk voor inspiratie ook eens naar mijn ‘goed voor de lijn-boodschappenlijst’ of lees de ‘tips voor gezonde tussendoortjes’.
En verder: geniet gewoon van de dingen die jij het allerlekkerst vindt. Zonder schuldgevoel.

Voorbereiding: maak een plan
Hoe ga jij het aanpakken deze kerst? Maak afspraken met jezelf over wat voor feestelijks je gaat eten. Hoeveel? Een probleem is namelijk dat er meestal teveel lekkers is, en het moeilijk wordt om te kiezen. Vaak is dat de reden dat er teveel gegeten wordt.
Probeer het niet helemaal los te laten. Een goede voorbereiding is het halve werk. Als je dingen met jezelf afspreekt is de kans groter dat je niet doorslaat.

Begin je dag goed
En dan de kerst zelf. Begin je dag goed, met een gezond en licht ontbijtje met lekker veel fruit en eventueel wat eiwitten (bijvoorbeeld een mager of halfvol zuivelproduct). En drink er flink wat water bij. Daarmee zet je voor jezelf meteen de toon voor de dag.
Ga bij voorkeur niet meteen vroeg in de ochtend al aan de gang met zware en calorierijke voeding, dan is de kans namelijk veel groter dat je de hele dag doorgaat op deze toer.
Ga je later op de ochtend nog uitgebreid brunchen, dan start je met een licht ontbijt de brunch ook niet met een lege maag en eet je waarschijnlijk minder.

Kom in beweging
Kijk of je de dag op een sportieve manier kunt beginnen. Wandel meteen in de ochtend bijvoorbeeld een stukje, ga wat fietsen of een rondje hardlopen. Een goed begin is het halve werk en je voorkomt dat het er later op de dag bij inschiet. En je krijgt er een goed gevoel van! Lukt het niet in de ochtend, dan kijk of je later op de dag alsnog je momentje kunt pakken. Zelfs na het avondeten kan het nog heel fijn zijn om een ommetje te maken.

Het kerstdiner
Ga je zelf iets bereiden? Ga je gourmetten? Of kiezen jullie dit jaar voor ‘afhaal’? Alles is mogelijk natuurlijk. Als je wilt opletten kies er dan voor om je bord zoveel mogelijk te vullen met groenten (en fruit). Kies voor magere vleessoorten of vis. En wees matig met de sauzen, gefrituurde producten en brood. Lees ook ‘Gezond gourmetten doe je zo’.
Eten van kleinere borden zorgt ervoor dat je waarschijnlijk minder eet.
En dan het nagerecht. IJs, sorbet, mousse, fruit, een kaasplankje. Kies wat jij het allerlekkerste vindt en geniet daarvan. Fruit of sorbetijs (of gewone yoghurt of kwark) zijn in ieder geval de wat gezondere keuzes. En ben je eigenlijk niet zo’n liefhebber van een nagerecht, sla het dan over ga dan voor een lekkere kop koffie bijvoorbeeld met een kerstkransje of superlekkere bonbon.

Eet rustig en geniet
Rustig eten is altijd goed, maar nu helemaal. Juist door de overdaad die er is, heb je al snel de neiging om teveel en te snel te eten. Als je langzamer eet, eet je minder en proef je meer. Neem ook af en toe een pauze door je bestek neer te leggen. En bedenk hoe onprettig zo’n overvol gevoel (en buikpijn) kan zijn. Probeer te luisteren naar je lichaam en aan te voelen of je vol zit. Je kunt altijd stoppen met eten en het maakt altijd uit.

Pas een beetje op met alcohol
Wees matig met alcohol. Alcohol bevat veel loze calorieën en zorgt er ook nog eens voor dat je wat losser wordt en misschien meer gaat eten dan je van plan was.
Wissel je alcoholische drankje af met water, al dan niet met een smaakje. Of zet voor de variatie tussendoor eens een lekkere pot kerstthee. Daar kun je trouwens ook prima een gezond baksel bij eten (bijvoorbeeld een smakelijke en gezonde kruidcake).
Ga na de kerst voor een paar alcoholvrije dagen en drink veel water.

Ontspan
Dit jaar zal de kerst anders zijn dan voorgaande jaren. Het voordeel is dat je waarschijnlijk meer vrijheid hebt om te ontspannen tijdens deze dagen. Maak daar gebruik van. En ja, je had het misschien liever anders gewild, maar de situatie is nou eenmaal niet anders. Dus maak er het beste van en kijk welke dingen je wél kunt doen je een fijn gevoel geven (anders dan eten of drinken 😉).

Probeer zoveel mogelijk te lachen
Door te lachen maak je gelukshormoontjes aan en die geven je een goed gevoel. En dat kunnen we allemaal wel gebruiken. Juist nu we allemaal veel op elkaar zijn aangewezen, kunnen irritaties al snel de kop op steken. Probeer de sfeer luchtig te houden en zoveel mogelijk te lachen: dat doet je goed.

Na de kerst: de restjes
Misschien heb je toch te royaal ingekocht en heb je nog veel over. Dan laat het lekkers niet nog dagen in huis rondslingeren, waarbij er af en toe iets in je mond verdwijnt. Daarmee rek je de kerstdagen alleen maar langer op. Als je het zonde vindt om weg te gooien, geef het dan weg. Anderen zijn er blij mee!
En kijk of je van ‘derde kerstdag’ een balansdag kunt maken, met veel fruit, extra groenten, veel water en geen ongezonde tussendoortjes. Overdrijf het niet door zo min mogelijk te eten, dat werkt juist weer averechts.

Na de kerst: herpak je meteen
Blijf niet hangen in ongezond gedrag en het idee dat je alles verpest hebt als het toch anders gelopen is dan je vooraf had gepland. Probeer te relativeren. Je bent waarschijnlijk geen kilo’s aangekomen, daar moet je namelijk echt heel veel voor eten (lees hier hoeveel je moet eten om één kilo aan te komen).
Deze week las ik een vergelijking met een nieuwe jurk waar een vlek in komt. Als dat gebeurt, ga je waarschijnlijk gewoon die vlek verwijderen. Niks aan de hand. Maar als je het vergelijkt met hoe je omgaat met eten en het gevoel alles verknoeid te hebben, dan zeg je: nu zit er toch al een vlek in, dus kan ik er net zo goed wel 10 vlekken bij maken en mijn jurk helemaal verpesten.
Nou eh, niet dus. Ga weer over tot de orde van de dag, pak je normale eetpatroon weer op en ga niet door met snoepen en calorierijk eten.

Er zijn maar drie feestdagen (Eerste Kerstdag, Tweede Kerstdag en Oud en Nieuw) de komende week, maak er geen acht feestdagen van!

 

Kickstart je nieuwe jaar
En wil je in januari meteen uitvoering geven aan je goede voornemens om gezonder en bewuster te leven en om wat af te vallen, en wil je daar graag mijn hulp bij, dan schrijf je nog snel in (we beginnen 4 januari al!) voor mijn 12-weekse online groepscursus ‘Gezond afvallen zonder dieet’, waarin ik jou 90 dagen intensief begeleid naar een gezonde leefstijl.

Of doe mee met mijn ‘In 21 dagen een gezonde start van 2021’- challenge, die 11 januari start.

 

Ik wens je heel fijne kerstdagen … en vergeet niet te genieten!