fbpx

Inmiddels zitten velen van ons al een hele tijd thuis in verband met Corona. We missen onderhand de sociale contacten met vriendinnen, de onbevangen bezoekjes aan onze ouders, de lunches, de gezellige middagen shoppen, de persoonlijke aandacht bij de kapper en nagelsalon, het theaterbezoek, de sportclub en we missen het normale ritme van werk en school. Daarnaast spelen er in deze tijd heel veel emoties en gevoelens. Er is angst, onmacht, onzekerheid over de toekomst en frustratie over de situatie, er is onvrede en irritatie omdat je thuis op elkaars lip zit en er is verveling. Kortom, er speelt veel.

Al deze bovengenoemde zaken kunnen enorme triggers zijn voor emotie-eten en drinken. Ik hoor het veel van mijn klanten. Van belonen met gebak en lekkere hapjes, tot bakken uit verveling en alcohol drinken voor troost.

Hoe kom je nou uit die negatieve spiraal van ongezond leven? Want juist nu is het zo belangrijk om goed voor jezelf te zorgen, om daarmee te werken aan je immuunsysteem en je weerstand. Bovendien geeft op een gezonde manier bezig zijn met je eten en drinken je een góed gevoel, in plaats van dat je steeds verder weg zakt in gevoelens van onvrede, machteloosheid en negativiteit.

 

Tips die helpen om in deze tijd emotie-eten de baas te worden:

Wees spaarzaam met het absorberen van nieuws.
Dit is in mijn ogen zo ontzettend belangrijk. Alles wat aandacht krijgt, groeit. Dus hoe meer jij gefocust bent op het negatieve nieuws, op de actualiteiten, op krantenberichten, op social media-berichten, hoe meer en heftiger het allemaal lijkt te worden en hoe slechter je je er door gaat voelen. Het nadeel van ál deze berichtgeving volgen is namelijk dat het lijkt of er niets anders meer is in de wereld. Of er geen goede dingen meer zijn. Logisch dat je je daardoor rot en gedeprimeerd gaat voelen! Elk bericht geeft je steeds weer een negatieve trigger, en vaak heb je het niet eens in de gaten. Bovendien zijn het vaak ook nog eens dingen waar je zelf geen directe invloed op kunt uitoefenen, dus wat heeft het dan voor zin om je telkens weer zo druk te maken.
Bescherm jezelf en je gemoedstoestand. Let op met wat je de hele dag bij jezelf naar binnen stopt aan negatieve informatie en nieuws en blijf er niet de hele dag over praten. Het heeft een grotere impact op je dan je zelf misschien denkt.
Dat wil niet zeggen dat je je kop in het zand moet steken. Wees ook niet bang om informatie te ‘missen’; nieuws wat écht belangrijk is, krijg je echt wel te zien of te horen.

Aan de andere kant: zoek naar de mooie en positieve dingen in je leven, groot of klein. En die zijn er altijd. Dingen waar je vrolijk van wordt, dingen waar je dankbaar voor bent. Leg daar juist de focus op en je zult zien dat je er steeds meer van gaat krijgen. Want alles wat aandacht krijgt, groeit.

Breng structuur aan in je dag en vooral in je eetmomenten.
Houd een structuur aan net zoals je dat zou doen als je buitenshuis naar je werk zou gaan. Sta op een redelijke tijd op, kleed je aan, breng make-up aan; zorg dat je met een goed gevoel aan de dag begint. Een slonzig begin werkt slonzig gedrag in de hand. Moeite doen voor jezelf zorgt voor andere, betere keuzes. Niet alleen met betrekking tot wat je doet, maar ook voor wat je eet en drinkt tijdens je ontbijt, lunch, tussendoortjes en avondeten. Zorg dat je alles in huis hebt wat je wél wilt nemen en leg het binnen handbereik. Zet bonbons, chocolade en andere lekkernijen juist wat verder weg. Sla vooral geen maaltijden over. Als je vergeet te eten, of je neemt een snelle ongezonde hap in plaats van iets voedzaams, is de kans groot dat je met trek gaat grijpen naar ongezonde tussendoortjes (lees hier mijn inspiratie voor gezonde tussendoortjes).

Laat ongezonde gewoontes er niet insluipen.
Het is misschien een open deur, maar gezond eten en drinken is superbelangrijk. Altijd al, maar nu zeker. Eet veel groenten en fruit, volkoren producten, eiwitten en drink veel water. Laat ongezonde (vette en suikerrijke) producten zoveel mogelijk links liggen. Drink je op het moment doorlopend cappuccino of latte macchiato, stap dan zoveel mogelijk over op gewone koffie, thee of water. Begint je wijnmoment tegenwoordig al om 5 uur ’s middags (al dan niet met een hapje), dan bedenk eens voor jezelf of je deze gewoonte inderdaad wel écht wilt. Nu kun je dit misschien nog makkelijk omdraaien, hoe langer je ermee doorgaat, hoe lastiger het wordt.
Wees je bewust van wat je aan het doen bent en ben lief voor je lichaam, je hebt het hard nodig. En het geeft je echt een beter gevoel als je goed voor jezelf zorgt. Niet alleen fysiek, maar ook mentaal.

Blijf bewegen.
Door te bewegen ga je uit je hoofd, in je lichaam. Bewegen verlaagt ook je stressniveau en dat is heel belangrijk, zeker in deze tijd.
Met het sluiten van sportscholen en sportclubs is bewegen voor sommigen misschien lastiger, maar er zijn nog steeds tal van mogelijkheden. Ga hier vooral creatief mee om.
We mogen gewoon naar buiten, dus is het een heel goed idee om elke dag een ommetje te maken, te gaan hardlopen of een stukje te fietsen. Let op: overdrijf het niet door in één keer heel fanatiek te gaan sporten als je dat niet gewend bent.
Ook tuinieren zorgt voor een goede portie beweging. Of wat dacht je van samen met de kinderen een balletje trappen in de tuin, op de trampoline of touwtje springen? Plezier verzekerd!
Buiten bewegen geeft je energie, vitamines en zuurstof: het gevoel dat je lééft! Zeker nu in de donkere wintermaanden. En het geeft je ook een heerlijk gevoel van vrijheid om af en toe (wanneer het mag) naar buiten te gaan als je noodgedwongen veel binnen zit.
Allemaal dingen die je helpen om gevoelens van onvrede en zo emotie-eten tegen te gaan.

Thuis binnen bewegen is trouwens ook een prima optie. Via YouTube en andere kanalen worden er allerlei programma’s en oefeningen aangeboden die je makkelijk online kunt volgen. Plan je beweging in en maak er bijvoorbeeld een vast sportuurtje van.
Zelfs simpele dingen, als een aantal keren extra de trap op en af of een circuitje in je woonkamer, kunnen ervoor zorgen dat je meer beweegt. En wat dacht je van een flinke opruimronde door je huis en je kledingkast? Alles is beweging, dus denk vooral niet te moeilijk!

Zorg voor volgende slaap.
Slaap het liefst elke nacht tussen de 7 en 9 uur. Slapen is ontzettend belangrijk voor je weerstand en je energielevel. Te weinig slapen werkt ook emotie-eten, snoepen en snaaien in de hand. Merk je dat je moeite hebt met inslapen omdat je teveel aan het piekeren bent, doe dan voor het naar bed gaan een ontspanningsoefening. Kijk dan ook niet meer naar het nieuws of op je telefoon vlak voordat je gaat slapen, dat geeft onrust en het blauwe licht zorgt ervoor dat je moeilijker inslaapt. Drink eventueel iets rustgevends (liever geen alcohol).

Ontspan!
Zeker in deze tijd waarin je hoofd overloopt van informatie en je je opgefokt, verdrietig, onzeker en angstig kunt voelen, is het fijn om even je gedachten te kunnen sussen en je stress te verlagen. Niet door te gaan emotie-eten of drinken, maar door een andere oplossing te zoeken. Voor de ene persoon werkt een stukje buiten lopen prima om te ontspannen, voor de ander het luisteren naar een stukje muziek, yoga, mindfulness-oefeningen doen of wat mediteren. Of misschien vind je het fijn om lekker in bad te gaan, wat te lezen of met de kat te knuffelen. Wat het is ook is wat werkt voor jou, dóe het.

Ga verveling tegen.
Je merkt misschien dat je inmiddels eigenlijk wel alles in en om het huis gedaan hebt wat gedaan moest worden. Alles is op orde, je werk is klaar en ook op Netflix heb je zowat alles wel gezien. En je kinderen vinden het eigenlijk ook wel even fijn om gewoon even achter de tablet of Playstation te zitten.
Als je dan niet uit verveling wilt gaan emotie-eten en snoepen, dan wordt het tijd voor nieuwe dingen.
Het kan heel fijn zijn om je hersenen uit te dagen en je te storten op iets wat je misschien al langer van plan was (maar waar je geen tijd voor had of nam). Leer een vreemde taal, ga online schrijflessen volgen of een cursus voor persoonlijke ontwikkeling, verdiep je in een onderwerp waar je al langer meer van wilde weten, experimenteer met gezonde recepten of maak een mooi foto-album.
Er is ontzettend veel mogelijk, juist in deze tijd waarin er online zoveel aanbod is. Ga niet bij de pakken neer zitten en blijf jezelf ontwikkelen. Maak van de nood een deugd. Dit brengt je ook weer in een positieve flow en helpt je emotie-eten te voorkomen.

 

Stop emotie-eten: pilotdeelnemers gezocht

Misschien ben je erachter gekomen dat je het afgelopen jaar echt bent doorgeschoten met (emotie)eten (en drinken). Dat je van alles teveel hebt gehad (behalve van beweging 😉), dat je in een negatieve spiraal bent geraakt met je eetgedrag en dat je daar eigenlijk hartstikke ontevreden over bent. Je zit niet meer lekker in je vel, je kleding zit inmiddels wat strak (daarom draag je zo graag je huispak), maar je ziet op dit moment even niet hoe je dit zelf kunt veranderen.

Dan schiet ik je graag te hulp.

Ik help vrouwen die succesvol zijn aan de buitenkant, maar die zich van binnen ongelukkig voelen en zich schamen voor hun emotie-eten. Mooie vrouwen, die weer terug willen naar de beste versie van zichzelf, met controle over hun eetgedrag en een blijvend lager gewicht.

Pilot emotie-eten
Binnenkort start ik met een pilot waarbij ik een kleine groep vrouwen binnen mijn nieuwe ‘Sprankelend Gezond Academie’ een aantal maanden exclusief ga coachen op dit vlak: controle over emotie-eten en op een blijvende manier afvallen. En er zijn nog een paar lege plekken.
Ben jij een vrouw die zich hierdoor aangesproken voelt en die een van deze plekken binnen de pilotgroep wil opvullen? Stuur me dan een vrijblijvend een mailtje (leonie@gezondheidscoachleudal.nl) en ik informeer je verder.