fbpx

Beweging: het is voor best veel mensen een dingetje.
De een doet het heel graag, voelt zich er goed bij, heeft bijna altijd zin (of zet zich over moeilijke momenten heen) en geniet ervan om lekker actief met zijn/haar lichaam bezig te zijn. Zelf schaar ik mij onder deze groep.
Ik zie ook heel wat mensen voor wie beweging echt een crime is. Die zich niet bij elkaar geraapt krijgen. Die sponsor zijn van de sportschool. En die (nog) niet ervaren hebben hoe fijn beweging en sport kunnen zijn en wat het voor je kan doen.

Trends
Al jaren zie ik bepaalde trends, ook toen ik nog bij de sportschool werkte.
In januari en september was daar vaak een opleving te zien in het aantal leden. In mijn stepsles waren er met momenten zelfs te weinig stepbankjes voorhanden, zoveel sportievelingen wisten de weg naar de les te vinden. Goede voornemens speelden daarbij een belangrijke rol. Na een paar weekjes was het vaak alweer een heel stuk rustiger …

Een andere trend is dat mensen in de zomerperiode veel makkelijker te porren zijn om in beweging te komen dan in de herfst en winter. Ongetwijfeld speelt de temperatuur, de hoeveelheid neerslag en ook het licht (of donker) hierbij een belangrijke rol. ‘Sjaak afhaak’ is in de donkere maanden een veel geziene gast.

En, wat ik gelukkig ook zie, is mensen die in de zomer eenmaal ontdekt hebben hoe fijn het is om te bewegen, mensen die iets ontdekt hebben wat echt bij ze past, dit ook blijven doen. De trend van de volhouders. Waar ze er eerder geen tijd voor hadden (of geen prioriteit aan gaven), is daar een verandering van mindset gekomen en wordt er tijd voor vrijgemaakt. Dat is waar ik zo van hou.

Hoe zet je jezelf aan tot bewegen?

Bij beweging zijn van belang:
– dat je iets doet wat je écht leuk vindt (dan houd je het vol). Dus niet omdat je zus, buurvrouw of nichtje iets doet, maar omdat je het zelf fijn vindt om te doen;
– dat je er tijd voor moet inplannen (er is altijd wel een reden om iets op te schuiven, waardoor het er uiteindelijk vaak helemaal niet van komt. Vooral vrouwen zijn er een kei in om zichzelf naar het laatste plan te schuiven);
– dat je accepteert dat je ook kunt gaan ZONDER zin. Niemand heeft altijd zin om te sporten of te bewegen, ook een topsporter niet. Ga nou maar gewoon, achteraf heb je nooit spijt dat je wél bent geweest, wel als je níet bent geweest (een van mijn motto’s).

Voordelen
Als je regelmatig beweegt, dan wordt je er steeds bedrevener in en je merkt wat het voor je doet. Je conditie verbetert. Je lichaam ziet er beter uit. Je wordt mentaal sterker. Je stress wordt minder.
En dat zijn prachtige voordelen, toch?

Begin gewoon
Is de beweging bij jou er in de afgelopen maanden een beetje bij ingeschoten? Dan raap jezelf bij elkaar en begin gewoon. Denk klein: een klein stukje lopen of fietsen is al beter dan niets. Doe een proefles van een sport die je leuk lijkt (of die je vroeger deed). Volg een online-lesje voor de tv of gebruik YouTube. Gordijntjes dicht en gaan.

En belangrijk: plan je beweging in. Maak met jezelf (en eventueel je huisgenoten) de afspraak op welke momenten je gaat. Laat het niet het sluitstuk zijn in je week. Dikke kans dat je jezelf beter houdt aan dingen die ingepland zijn.

Maak er een gewoonte van om regelmaat in je bewegingspatroon aan te brengen: het doet je goed!

Powerwalking
Lijkt het je leuk om eens mee te doen met een gratis proefles Powerwalking? Kijk dan eens hier