fbpx

Heb jij weleens een herfstdip?
De herfst is weer aangebroken en dat zorgt voor bij nogal wat mensen voor een herfstdip. De dagen worden korter, de blaadjes vallen van de bomen … Misschien krijgen we nog een heleboel zonnige dagen, maar met een beetje pech hebben we ook sombere dagen met regen in het verschiet. En sowieso worden de dagen weer korter en wordt het steeds wat vroeger donker. De een geniet enorm van dit jaargetijde, terwijl een ander spontaan in een herfstdip schiet. Val jij in de tweede categorie, dan heb ik een aantal tips voor je om de najaarsblues te voorkomen.

 

  1. Zonlicht: elke dag tegen een herfstdip!
    Zonlicht zorgt ervoor dat de meeste mensen een opgewekt humeur en meer energie krijgen.
    Zon- en daglicht heb je ook nodig voor het goed functioneren van je lichaam. Je haalt er vitamine D uit, nodig voor onder andere je botten, tanden en je immuunsysteem.
    Ook al schijnt de zon niet volop, er is ook zonlicht op een bewolkte dag. En zelfs als het regent.
    Zeker nu we meer thuis werken, heb je misschien de mogelijkheid om elke dag even buiten een lunchwandeling te maken. Breng je kids op de fiets naar school. Doe lopend of fietsend je boodschappen.
    Pak de daglicht-momentjes wanneer je kunt, het doet je goed en voorkomt een herfstdip. De combinatie van beweging en (zon)licht is een gouden combinatie.
  1. Zie hoe prachtig de herfst is
    Probeer ook het mooie te zien van de herfst. Geniet van de mooie kleuren en de prachtige paddestoelen. Ben je eens bewust van de geuren in het bos en verwonder je over de veranderende natuur. Eet eens een walnoot of kastanje en sta stil bij deze kadootjes van de natuur. 
  1. Blijf in beweging
    Ik snap, de verleiding is groot om ’s avonds op de bank te ploffen en niks meer te doen (ok, een filmpje kijken kan nog net). Het grote nadeel hiervan is dat het tegen je gaat werken: je krijgt steeds minder energie. Kom in beweging, dát geeft je energie.
    En weet je, je hoeft er niet per se de deur voor uit om te bewegen. Dus heb je even geen zin om naar de sportschool te gaan, te gaan hardlopen of wandelen, dan pak je beweging binnen. Tegenwoordig zijn er ontzettend veel apps of filmpjes op Youtube te vinden die jou kunnen helpen bewegen. Van Zumba tot lopen voor de tv, van een pittige workout tot yoga. Er is echt voor elk wat wils. Niet ingewikkeld. Trek de gordijnen dicht en ga. Wedden dat je je daarna lekkerder en verkwikt voelt? Sporten en bewegen werkt perfect om een herfstdip te voorkomen.
  1. Geniet van sociale contacten, die geven energie
    We kennen allemaal wel zo’n gezellig avondje waarop je fijne gesprekken voerde en gelachen hebt. Dit zijn van die gouden momentjes. Contacten die ertoe doen werken in je voordeel en zorgen voor een goed humeur. Plan deze dus in.
    En gaat het lastiger omdat het in deze Coronatijd beperkter mogelijk is, zoek elkaar dan online op. Ook daar is het goed mogelijk om fijne en warme contacten te onderhouden.
  1. Probeer een nieuwe hobby
    Steek je energie in het leren van iets nieuws. Het maakt niet uit wat het is: een muziekinstrument bespelen, iets verzamelen, breien, haken, puzzelen, zingen, darten, nieuwe recepten uitproberen …
    Een nieuwe hobby kan je in een lekkere nieuwe flow brengen en je kunt je er heerlijk in verliezen. Weg herfstdip!
  1. Stort je op een projectje
    Pak een projectje op wat al lang ligt en wat je steeds maar hebt uitgesteld. Ga opruimen, een kamer opknappen, een foto-album maken … Als je lang aanhikt tegen een bepaalde klus, dan kost je dat (onbewust) veel energie. Terwijl het klaren van zo’n klusje je juist zo’n heerlijk gevoel kan geven.
  1. Houd je normale slaapritme aan
    Ga gewoon op je normale tijd naar bed en sta ook ongeveer op je normale tijd op. Slaap niet langer uit, omdat het nog koud en donker is. Ga ook weer niet te vroeg naar bed, dat maakt je alleen maar duf. En vermijd middagdutjes (ga dan liever even een frisse neus halen).
  1. Houd regelmaat in je eetpatroon
    Probeer regelmaat te houden in je voeding, ook als je thuis werkt. Sla geen maaltijden en (gezonde) tussendoortjes over; die zorgen ervoor dat je gaat snaaien en meer hang krijgt naar zoetigheid. En dat geeft je weer een (herfst)dip.
  1. Drink voldoende (water)
    In de zomer is het vaak makkelijker om water te drinken dan in de herfst en winter, maar ook in de koudere maanden is het gezond om de hele dag voldoende gehydrateerd te blijven. Genoeg water drinken heeft een positief effect op je humeur.
    Een pot lekkere thee of een lekker kopje koffie kan je lekker verwarmen op een kille dag.
  1. Kies vooral voor healthy snacks
    Als je je ’s avonds onder een dekentje op de bank nestelt is de kans groot dat je je daarbij wil ‘verwennen’ met lekkere snacks. Probeer hierin maat te houden en kies voor snacks die je energie geven in plaats van voor snacks die de energie wegnemen. Dus: vermijd te zoet en te zout (dan lig je in no-time te dutten op de bank) en kies liever voor healthy snacks, zoals snackgroenten en fruit (al dan niet met een dipje), een handje ongezouten noten of wat yoghurt of kwark.Lees ook hier mijn blog met 7 tips voor gezonde tussendoortjes
  1. Start je dag met een energiek ochtendritueel

Een ochtendritueel zorgt voor een fijn begin van de dag en geeft je energie om de dag aan te kunnen. Doe iets waar je een prettig gevoel van krijgt: iets beluisteren, iets lezen, een beetje mediteren, een paar oefeningen, je komende dag visualiseren, iets opschrijven …. Net wat jij wil. Start even rustig op (dit hoeft geen uur te duren!) en tune jezelf in voor de dag.

Denk je nu: daar heb ik helemaal geen tijd voor. Dan zet de wekker 10 minuutjes eerder. Het is even wennen, maar echt, ik verzeker je, de dag op een goede manier beginnen levert je enorm veel op qua gevoel en energie.

  1. Trek iets leuks aan
    Nu we meer thuis werken, is de kans groot dat je de hele dag in je joggingbroek in huis blijft lummelen. Doe dit niet. Maak er werk van om je fatsoenlijk aan te kleden, een make-upje op te doen en goed voor jezelf te zorgen. Ook dit is goed voor een portie instant energie en zorgt er tevens voor dat je minder de neiging hebt om te gaan snoepen. Een joggingbroek rekt nou eenmaal lekker mee, je skinny-jeans niet ….
  1. Maak het extra gezellig in huis
    Een leuk lampje, kaarsjes of een geurkaars die je stemming verbetert. Zorg voor een fijne en knusse sfeer en geniet van het ‘thuis-gevoel’.
  1. Doe dingen die je vrolijk maken
    Wil jij een herfstdip voorkomen, doe dan vooral dingen die je vrolijk maken en waar je van geniet. Voor de een is het shoppen, voor de ander uit eten of een museum bezoeken. Of wat dacht je van een extra kappersbezoekje of naar de schoonheidsspecialiste. Genieten geeft je energie.
  1. Versterk jezelf mentaal
    Versterk jezelf mentaal met bijvoorbeeld mindfulness of meditatie. Dit werkt ook positief op je weerstand. Probeer niet teveel te piekeren. Zit je ergens mee, praat met iemand of schrijf het van je af. Piekeren kost veel energie (en lost meestal niets op) en werkt emotie-eten in de hand.

 

En mijn bonustip: vergeet niet te genieten
Tot slot nog even deze bonustip om een herfstdip te voorkomen: laat je stemming niet teveel afhangen van externe omstandigheden die je toch niet kunt veranderen. Zoals het weer of een donkere avond. Het heeft geen zin om je hieraan te ergeren of om hierover te treuren, daarmee wordt het niet beter. Sterker nog: je voelt je alleen maar rotter.

Maak er het beste van en geniet van elke dag.
En dan wordt het vanzelf weer voorjaar.

 

Snaaien
En ben je nou toch bang dat je je de komende maanden gaat verliezen in snoep- en snaaigedrag, dan download mijn gratis e-book voor tips om hier op een goede manier mee om te gaan.