fbpx

De afgelopen week voelde ik mij niet zo optimaal. Waar ik eigenlijk zelden ziek ben (ik kan het me van de afgelopen vijf jaar niet eens herinneren), ben ik dit jaar na de carnaval ouderwets geveld door een verkoudheid. Niet zomaar eentje, maar een fikse. Snotteren, flinke hoestbuien, heesheid, de hele santenkraam. Geen koorts gelukkig, ook geen Corona-virus (een vraag die mij herhaaldelijk is gesteld, gezien de actualiteit), maar een gewone, behoorlijke verkoudheid.

Nu realiseer ik me dat de carnavalsdagen echt van die dagen zijn waarop je makkelijk ziek kunt worden. Je bent met veel mensen op een kluitje in een zelfde ruimte. Je bent anders gekleed en gaat van buiten naar binnen en weer terug … Maar ook, je eet vaak anders.

Tips voor carnaval
Velen van jullie hebben misschien voor de carnaval mijn tips over gezond eten en drinken voorbij zien komen. Deels heb ik die zelf natuurlijk ook opgevolgd, zeker voor wat betreft de alcohol (afwisselen met water) en de hapjes (denk ook eens aan een komkommer of een snoeptomaatje). En ook het avondeten was best oké (vooruit, we hebben één keer frietjes gegeten).
Maar toch was het heel anders dan in een doorsnee week. Waar ik normaal gesproken heel veel groenten eet op een dag, was het nu aanmerkelijk minder. En ook mijn fruithoeveelheden lagen stukken lager.  En al die dingen bij elkaar hebben er blijkbaar toch voor gezorgd dat mijn weerstand lager is geworden. En dat ik dus toch ben aangestoken door een of ander hardnekkig verkoudheidsvirus. Na de carnaval was het dus prijs.

Wat voor mij dan ook meteen weer een heel belangrijk leerpunt was (iets wat ik eigenlijk natuurlijk best al wel wist, maar á la, ik ben ook niet Roomser dan de Paus), is dat gezond eten en drinken er ook voor zorgt dat je meer weerstand hebt en dat je dus minder kans hebt om ziek te worden. Hoezo open deur? Ik heb het in ieder geval voor mezelf weer eens bewezen.

Dus … de puntjes weer op de i gezet. Veel fruit, mijn vaste ontbijtje met muesli en kwark, een fatsoenlijke lunch met groenten, een lekker gezonde avondmaaltijd … en ja, mijn gezondheid zit weer in de lift. Volgende week is deze dame weer helemaal boven Jan en ben ik hopelijk voor de komende vijf jaar weer verlost van dit soort gesnotter en gedoe.

Eet jij wel gezond?
Na vele jaren opleiding en ervaring weet ik inmiddels heel goed wat gezond eten is. Of ik me daar altijd aan houd is een tweede (zie hierboven). Maar ik wéét het wel.
In mijn klantenkring merk ik heel vaak dat mensen het NIET weten. Ze denken het wel te weten, maar de praktijk wijst iets heel anders uit. En als ik ze dan kan wijzen op verbeterpunten (vaak simpele aanpassingen in het eetpatroon), blijkt dat het al snel veel beter kan. En extra fijn is het dan dat ze niet alleen gezonder gaan eten, maar dat ze zich daardoor ook veel beter voelen. Fitter en energieker. Blijer!

Vraag jij je ook weleens af hoe gezond jij eigenlijk eet en drinkt? Denk je goed bezig te zijn, maar wil je daar weleens een deskundige blik op hebben? Meld je dan aan voor de online workshop ‘Eet jezelf fit!’. Je krijgt dan een voedingscheck en allerlei praktische verbeteringen en tips voor je voedingspatroon, waardoor ook jij je weer beter zult gaan voelen. Niet meer van dip naar dip, maar fit en energiek!