fbpx

Heb jij ook al de zomer in je bol? Ik wel.
Met dit mooie weer wordt er volop gebarbecued. Ik krijg veel vragen over wat de gezondere keuzes zijn voor de barbecue. Daarom geef ik je graag wat slanke barbecuetips.

  • Maak vooraf afspraken met jezelf over hoe je het gaat aanpakken. Hoeveel ga je (ongeveer) eten? Wat is je plan met betrekking tot alcohol?
    Er vooraf over nadenken helpt je om met een goede/slanke mindset te starten met de barbecue. Eventueel kun je dit ook al meenemen in je weekplanning
  • Ga niet met al te veel honger aan tafel. Drink eerst een glas water. Geniet van de sfeer, het gezelschap en het weer. Neem jezelf voor om rustig te eten.
  • Zorg dat er veel groenten voor je neus staan die je rauw kunt eten (tomaat, komkommer, radijs, wortel, paprika etc.), dat hapt gemakkelijk weg als je moet wachten!
  • En het voorkomt dat je je te buiten gaat aan stokbrood met kruidenboter. Probeer dit zoveel mogelijk te beperken. Stokbrood levert je in verhouding veel calorieën waar je weinig aan hebt. Kies sowieso liever voor volkoren stokbrood dan voor wit.
  • Kies voor mager vlees of voor vis. Liever een kipfilet, biefstukje of hamlapje dan een speklap of worst.
    Van vis kun je bijvoorbeeld pakketjes maken of rijg er spiesjes van.
  • Grill met lekkere verse kruiden in plaats van vette marinades en zout.
  • Pas op met vette sausjes.
    Maak bijvoorbeeld zelf eens een tzaziki op basis van yoghurt (eventueel een beetje frietsaus) en knoflook, een humus of een guacamole-dip van avocado.
  • Maak groentenspiesjes voor op de barbecue, leg er een maïskolf op of grill bijvoorbeeld eens een courgette of tomaat.
  • Alcoholische dranken bevatten veel calorieën. Drink liever water, spa rood of eventueel light frisdranken. Kies je toch voor wijn of bier, dan drink er af en toe een glas water bij.
  • Maak een lekkere fruitsalade of fruitspiesjes. Een lekkere watermeloen doet het ook goed!
    En wist je dat je ook fruit op de barbecue kunt grillen? Denk eens aan gegrilde ananas of een gebakken banaan.
  • Een groentesalade is ook altijd een prima keuze. Let wel even op dat je niet overdreven veel vette dressing en calorierijke toppings gebruikt (denk aan pijnboompitjes, noten, gedroogde tomaten, fetablokjes etc.).
  • Wees matig met huzarensalade en aardappelsalade. Deze zijn vaak erg vet.

Als je maar af en toe de barbecue aanmaakt, dan is het natuurlijk helemaal niet zo’n probleem om een keer wat ongezonder te doen. Maar als je elke week een barbecue hebt (of zelfs meer keren per week), dan loont het zich zeker om een beetje op te letten en slimme keuzes te maken.
Het genieten wordt er niet minder om!

Ik wens je veel barbecueplezier!