fbpx

Wil jij je ook fitter voelen? Zou jij graag willen afvallen maar weet je niet meer wat wel werkt en wat niet? Een gezonde leefstijl is de beste manier om af te vallen en blijvend op gewicht te komen.  Ik geef je zes simpele tips.
 
Drink voldoende (water)
Drink zo’n 1,5 tot 2 liter (water) per dag.
Start je dag met een groot glas water. In het begin kan dit best wennen zijn, vooral om eraan te denken. Een tip: neem bijvoorbeeld ’s avonds een leeg glas mee naar de badkamer wanneer je je tanden gaat poetsen, zodat je ’s ochtends wanneer je uit bed komt en weer je tanden gaat poetsen gelijk een glas water kunt drinken. Of drink meteen een glas water als je in de keuken komt ’s ochtends. Drink de rest van de dag zoveel mogelijk water, thee of koffie zonder suiker en melk.  
 
Pas op met tussendoortjes
Maak eens een week lang foto’s van alles wat je tussen de hoofdmaaltijden door eet. Van het koekje bij de koffie tot het dropje in de auto en de zak chips ’s avonds op de bank. Bekijk de foto’s na een week en vraag jezelf eens af: had ik deze tussendoortjes echt nodig? Had ik echt honger of had ik lekkere trek? Probeer zoveel mogelijk te kiezen voor voedzame tussendoortjes: tussendoortjes waar je lichaam iets aan heeft. Of neem een glas water en wacht. Heb je daarna nog steeds lekkere trek? Neem dan alleen een tussendoortje wat voor jou die echte 10 waard is. 
 
Haal je focus van de calorieën
Let niet teveel op het aantal calorieën dat je elke dag neemt. Kies vooral voor gezonde (onbewerkte) producten die je lichaam voeden met onder andere vezels, eiwitten, gezonde vetten, koolhydraten, mineralen en vitaminen. En leer weer te luisteren naar je lichaam en je verzadigingsgevoel.
 
Eet voldoende
Het klinkt misschien tegenstrijdig maar als je wilt afvallen is het goed om producten te kiezen die je een voldaan gevoel geven. Denk aan vezelrijke producten (groenten, fruit, volkoren producten, ongezouten noten) en eiwitrijke producten. Je hoeft geen honger te lijden!  Te vaak zie ik nog dat mensen die willen afvallen (veel) te weinig eten. Doet dat vooral niet: eet voldoende van de juiste producten. Juist dat geeft je energie.
 
Bewegen is een must!
Bewegen is goed, meer bewegen is beter. 
Voor alle volwassenen betekent dit 2,5 uur per week matig intensief bewegen en 2 keer per week spier- en botversterkende oefeningen. 
Hoewel bewegen vooral goed en gezond voor je is, is bewegen trouwens niet per se noodzakelijk om af te kunnen vallen. Maar …. het helpt je wel.
Je zult merken dat als je de tips over voeding en bewegen combineert, je dit dubbele winst op zal leveren. 
 
Je hoeft het niet alleen te doen
Afvallen en een gezonder eetpatroon aanleren kan best lastig zijn, daar draai ik niet om heen. Want als het makkelijk was geweest dan waren er niet zoveel vrouwen (en mannen) met overgewicht, een gebrek aan energie en dips. Zoek steun in je directe omgeving of zoek begeleiding. Want zeg nou zelf: hoe moeilijk is het om af te vallen wanneer degene naast je op de bank ’s avonds toch die zak chips open trekt?
 
Veel succes!

PS: Ben je benieuwd over welke gezonde en voedzame producten ik het precies heb? Ik vertel je er graag meer over in de online workshop ‘Eet jezelf fit!’
Of doe ook mee aan de 12-weekse online groepscursus Gezond afvallen zonder dieet.