fbpx

Voldoende water drinken is een van de simpelste manieren om iets goeds te doen voor je gezondheid. Maar wat is voldoende? De aanbevolen hoeveelheid is dagelijks ongeveer 1,5 tot 2 liter vocht per dag, bij voorkeur water. In principe tellen koffie of thee zonder melk en suiker ook mee voor je vochtinname, maar gewoon water is eigenlijk de gezondste optie. Veel mensen hebben geen idee hoeveel water ze eigenlijk drinken op een dag. Best goed om dat eens een dagje bij te houden dus. Blijkt het te weinig te zijn, ga dan de uitdaging eens aan om je waterinname te verhogen.

Hoe kun je er nou voor zorgen dat je elke dag meer water gaat drinken? Want voor veel mensen is dagelijks 1,5 tot 2 liter water drinken best veel. De goede wil is er wel, maar in de praktijk schiet het er vaak bij in. In de zomer is het nog wel te doen, maar in de winter, als het koud en donker is, kan dat heel wat lastiger zijn. En toch kun je er in de gewoonte van maken om zowel in de winter als in de zomer dagelijks aan je anderhalve liter (of 2) water te komen.

Tips om gemakkelijker meer water te drinken:
1. Zorg dat je altijd water klaar én in het zicht hebt staan. Zet bijvoorbeeld een drinkfles of kan klaar en vul deze gedurende de dag een aantal keren bij. Zet hem in het zicht op het aanrecht of op je bureau en neem jezelf voor om hem een x aantal keren leeg te drinken voor het einde van de (werk)dag.

2. Neem altijd een met water gevulde drinkfles mee als je ergens naartoe gaat. Kies liever voor een hervulbare fles in plaats van een plastic flesje; dit is een stuk duurzamer. Een Dopper-drinkfles bijvoorbeeld heeft een handig formaat en past goed in je tas. Zo heb je altijd water bij de hand. Als je gaat sporten kun je gebruik maken van een handige sportdop, waardoor het drinken als je in actie bent een stuk makkelijker gaat.

3. Begin je dag meteen goed met een glas water. Tijdens je slaap verlies je veel vocht. Het is gezond om er ’s morgens meteen voor te zorgen dat je goed gehydrateerd raakt.

4. Drink sowieso voor elke maaltijd eerst een glas water. Dus niet alleen voor je ontbijt, maar ook voor je lunch en voor je avondeten. Zo heb je in ieder geval al elke dag 3 glazen (extra) binnen. Neem je dan ook nog bij elk tussendoortje een glas water, dan ben je al een heel eind. Op vaste momenten drinken is sowieso vaak makkelijker.
Bijkomend voordeel van water drinken vóór je maaltijd is, als je wilt afvallen, dat je sneller een vol gevoel krijgt tijdens de maaltijd, en dat je dus waarschijnlijk een kleinere hoeveelheid gaat eten.

5. Veel mensen houden niet van ijskoud water. Drink je water dan gerust op kamertemperatuur. Net zo gezond.

6. Vind je ‘gewoon’ water te saai, voeg er dan af en toe een smaakje aan toe. Bijvoorbeeld wat schijfjes citroen of sinaasappel, takjes munt of gember, komkommer of iets anders … net wat jij lekker vindt. Wees creatief en probeer eens wat uit. Let wel even op: drink niet altijd water met een smaakje. Dit is weer niet zo goed voor je tanden …

7. Maak vrolijke ijsblokjes, bijvoorbeeld met een aardbei, wat bessen of ander fruit erin. Dat ziet er hartstikke fleurig uit in je glas!

8. Hanteer het principe van ‘na iedere plas een glas’. Oftewel, telkens als je naar het toilet bent geweest, drink je daarna meteen glas water. Een mooie reminder.

9. Er zijn allerlei handige apps die je op je telefoon kunt installeren die je eraan kunnen herinneren om meer water te drinken. Zo kun je bijvoorbeeld elk uur, of elke twee uur een seintje krijgen dat het weer tijd is om een glas te nemen. Hoe handig wil je het hebben?
En verder heb je natuurlijk altijd de mogelijkheid om op je telefoon een alarm in te stellen om je telkens te helpen herinneren.

10. Drink je graag een glaasje alcohol? Drink er dan een lekker glas water bij. Alcohol onttrekt vocht aan je lichaam, dus het is slim om dit meteen aan te vullen. Bovendien zorgt het er waarschijnlijk ook nog eens voor dat je minder alcohol drinkt én je hebt minder kans op een kater. Mooi meegenomen toch?

11. Water/vocht krijg je ook binnen door het eten van voedingsmiddelen die rijk zijn aan vocht. Denk aan komkommer, watermeloen, tomaten of aardbeien. Dus ook hiermee kun je aan je vochtinname werken.

12. Drink water voor, tijdens en na het sporten. Hiermee blijf je goed gehydrateerd, ook als je veel zweet. Voor de meeste recreatieve sporters is het absoluut niet nodig om een speciale sportdrank te nemen; met water kom je al een heel eind.

Tot slot nog even dit: overdrijf het water drinken ook weer niet. Het is helemaal nergens voor nodig om elke dag bijvoorbeeld 4 liter water te drinken. Integendeel: dit kan zelfs averechts werken en schadelijk zijn voor je lichaam.

Wil je weten waarom het ook alweer zo belangrijk is om elke dag voldoende water te drinken? Lees het hier of bekijk hieronder de uitzending over water drinken uit de ML5-televisieserie ‘Iedereen gezond!’